موبایل: ۰۹۱۲۲۱۸۳۶۵۳

۸:۰۰ الی ۲۲:۰۰

info@pazirik.org

گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در شیلات و کشاورزی

شرکت راشا کستر پازیریک
نشست شیلات ایران و روسیه

راهنمای مطالعه

درسفر وزیر جهاد کشاورزی به مسکو،ایران و روسیه موافقت کردند که همکاری های دو کشور در زمینه شیلات و آبزیان و کشاورزی توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، دراین سفردو روزه قابلیت های کشاورزی و تبادل اطلاعات فنی مسکو بررسی شد و توافق هایی هم به عمل آمد.

وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونین وزارتخانه و کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه ضمن مذاکره با وزیر کشاورزی روسیه، از بزرگترین دانشگاه کشاورزی و فناوری، موزه خاک و باغ گیاهشناسی این کشور بازدید کرد.

همچنین در دیدار با رئیس سازمان شیلات روسیه، توافق هایی در زمینه حفظ و پایش ذخایرآبزی دریای خزر وکاهش آلاینده های این دریاحاصل شد.

 

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره نتایج این سفر و توافق های صورت گرفته اظهارداشت:

ایران و روسیه در زمینه کشاورزی قابلیت های فراوانی دارند که در صورت هماهنگی و حمایت های لازم می تواند برای هر دو طرف یک فرصت «برد برد» باشد.

 

وی با اشاره به اینکه روسیه یکی از کشورهای غنی در مورد تولید غلات است و ما پیشنهاد دادیم که ایران به عنوان کانون منطقه ای توزیع غلات روسیه باشد، گفت:

روسیه ظرفیت های خوبی در بحث آرد، فراورده های جانبی گندم و خوراک دام دارد و از طرفی ظرفیت کارخانجات خوراک دام ایران چیزی در حدود ۲۷میلیون تن است که بخش زیادی از آن خالی است و اگر این کار توسط بخش خصوصی شکل بگیرد و دولت ها نقش حاکمیتی خودشان را خوب بازی کنند، اتفاقات خوبی هم برای روسیه و هم کشاورزی ایران رخ خواهد داد و حجم مبادلات دو طرف بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:

در این سفر متقاضی حضوردر یک نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در روسیه بودیم که با استقبال وزیر کشاورزی روسیه روبرو شد و درباره تمام موارد سرمایه گذاری مقرر شد یک بسته مشترک تهیه و مورد بررسی دو طرف قرار گیرد و دست آخر هم قرار شد فهرستی از سرمایه گذاران ایرانی به وزارت کشاورزی روسیه معرفی شوند.

 

وی همچنین با بیان اینکه در برخی از محصولات ما ذاتا وارد کننده هستیم، تصریح کرد:

ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ناچاریم برخی از محصولات مثل دانه ذرت که گیاهی تابستانی و آب ور هست را وارد کنیم تا بتوانیم صنایع تولید پروتئین را به گردش در بیاوریم و از طرفی روسیه از نظر دانه های روغنی غنی است.

خاوازی گفت: می توانیم واردات جهت دار با روسیه داشته باشیم. چون ما ظرفیت های زیادی در تولید سبزیجات، گیاهان دارویی، صیفی جات و پروش آبزیان داریم که می توانیم در قالب یک سرمایه گذاری مشترک روی آنها بحث کنیم و این تبادل تجارت را تعدیل کنیم.

وی همچنین در باره کشت فراسرزمینی افزود :

یکی از مهمترین اولویت های ما در بحث غلات کشت فراسرزمینی است و افراد و شرکت هایی که در قالب کشت فراسرزمینی کالا وارد کنند از نظر تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت.

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت:

ما ۱۱۵هزار تن عسل در داخل ایران تولید می کنیم و این محصول به دلیل تنوع آب و هوایی ایران از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و با انجام پروتکل بهداشتی روسیه می تواند بازار مناسبی برای عسل ایران باشد.

وی همچنین اظهار داشت: روسیه منابع عظیمی از جو و غلات دارد و از طرفی جو برای ما خیلی مهم است. ما ظرفیت عظیمی از دامداریهای خیلی خوب داریم؛ بنابراین روسیه می تواندبا تامین جو مورد نیاز دامداران، در سرمایه گذاری محصولات دامی شریک باشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت:

اگر پیشنهاد به وزیر کشاورزی روسیه برای تأمین جو ایران عملیاتی شود، قیمت گوشت در ایران بسیار پایین می‌آید. وی افزود:به هر حال دهک های مختلف جامعه از نظر در آمدی تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و ما باید بیش از پیش کار بکنیم تا پروتئین را با قیمت ارزان تر در اختیار مردم قرار دهیم.

خاوازی تصریح کرد : اگر پیشنهادی که به وزیر کشاورزی روسیه داده ام، عملیاتی شود، قیمت گوشت در ایران بسیار پایین می آید.

چون جو فراوان می شود و واحدهای دامپروری خوب زیادی شکل می گیرد، اشتغال رشد پیدا می کند و در نهایت قیمت گوشت پائین می آید.

وی همچنین درباره تفاهم نامه ایران وچین اظهارداشت : تفاهم‌نامه ۲۵ساله همکاری ایران و چین بر خلاف تصوری که در جامعه ما وجود دارد و مردم روی آن حساس شده اند، در واقع یک تفاهمنامه بسیار ساده است نه یک قرارداد. ما با همتایان چینی بر اساس این سند قدم های جدی تری را بر داشته ایم.

در این صورت در بخش کشاورزی یک بازی برد – برد خواهد بود و شخصا من هیچ نگرانی در بخش کشاورزی در این تفاهمنامه بلند مدت با چین نمی بینم.

خاوازی همچنین در دیدار با«ایلیا شیستاکوف» مدیر شیلات روسیه ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان، موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس انتقال دهند.

وی دراین دیدار تصریح کرد: دریای خزر برای همه پنچ کشور مرتبط ارزش دارد و لازم است در خصوص حفظ گونه های آبزیان این دریا برای همه و نسل های آینده تلاش مشترک و همگانی انجام گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اظهار اینکه ما برای ماموریت مهم حفاظت از ماهیان خاویاری و همینطور ماهیان استخوانی در دریای خزر آمادگی داریم، گفت: پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در این پروژه مشترک برای محافظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال حرکت هستیم و ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

وی با بیان اینکه لازم است همه کشورهای حوزه خزر به همین سمت پیش بروند تا از نابودی ماهیان خاویاری جلوگیری شود و مجددا این دریا شاهد فراوانی این گونه آبزیان باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می دهد که روی دانش تکثیر گونه های آبزیان خلیج فارس در دریای خزر به صورت مشترک با کشورهای حوزه خزر کار شود.

ما باید نقاط مشترک دولت‌ها دربخش خصوصی به خصوص حوزه شیلات را پر کنیم تا بتوانیم به اهداف برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:

واحدهای تحقیقاتی ایران برای ارزیابی وضعیت ذخایر خزر آمادگی دارند و لازم است تفاهمنامه ای برای پایش ذخایر و بحث آلاینده های خزر بین دو طرف و همه کشورهای حوزه خزر منعقد شود.رئیس شیلات روسیه هم دراین دیدار بر اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تمایل ایران، آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان ایران در زمینه شیلات و آبزی پروری را داریم.

شیستاکوف با اظهار اینکه ما همچنین آمادگی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی در خصوص تولید و پرورش ماهیان خاویاری را داریم، نیاز به تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در خزر را مورد تاکید قرار داد و افزود: لازم است کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از گونه های با ارزش و نادر آبزیان تلاش وافری از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه لازم است آزمایش ها و تحقیقات جدید برای بررسی وضعیت اکولوژیک خزر انجام شود، آمادگی این کشور را برای ارزیابی از وضعیت خزر با کمک انستیتو های ایران و همچنین همکاری در تکثیر گونه های آبزیان در حوزه خلیج فارس اعلام کرد و گفت: روسیه آماده است تجهیزات و امکانات لازم در حوزه شیلات و آبزی پروری را در اختیار ایران قرار دهد.

رئیس شیلات روسیه اظهار داشت: اجلاس شیلات که پارسال به خاطر کرونا برگزار نشد را امسال برگزار خواهیم کرد و از جمهوری اسلامی ایران مانند سالهای گذشته برای حضور در این نشست دعوت می کنیم.

وی با بیان اینکه با شیلات ایران به طور دائم در تماس هستیم و هر سال با طرف ایرانی نشست هایی را برگزار و در این نشست همکاری های علمی و تحقیقاتی بخصوص در حوزه شیلات را بررسی می کنیم، از همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه در زمینه شیلات استقبال کرد و گفت: یک هیات از بخش خصوصی روسیه را برای بررسی وضعیت ایران و همکاری در این مورد به ایران اعزام خواهیم کرد. مقام شیلات روسیه همچنین از ایران برای همایش شیلات و آبزیان در ژوئن امسال دعوت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *