حضور مقتدرانه ایران در نمایشگاه هوایی ماکس

شرکت راشا کستر پازیریک
حضور مقتدرانه ایران در نمایشگاه مکس روسیه

راهنمای مطالعه

به گزارش علی دارابی خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از مسکو  وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و ۳۵ شرکت دانش‌بنیان کشورمان امسال حضوری پر رنگ و مقتدرانه از خود در نمایشگاه بین‌المللی هوایی «ماکس ۲۰۲۱» روسیه به نمایش گذاشته‌اند.

 

در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی روسیه با عنوان «ماکس۲۰۲۱»، صد‌ها شرکت معتبر صنایع هوایی از روسیه و ۶۵ کشور جهان، از جمله ۳۵شرکت معتبر دانش‌بنیان و نیز سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع کشورمان، تازه‌ترین دستاورد‌های دانشمندان و متخصصان ایرانی در صنعت هوافضا را به نمایش گذاشته‌اند.

امیر خواجه فرد، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع هوایی ایران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت:

امسال در غرفه ایران انواعی از هواپیما‌های آموزشی، بالگرد، قطعات موتور و تجهیزات الکترونیکی عرصه شده، اما تمرکز اصلی بر روی پهپاد‌ها و تلاش برای تجاری سازی آنهاست.

وی با بیان اینکه ایران برای سومین دوره متوالی در نمایشگاه هوافضای روسیه حضور یافته است گفت: این نمایشگاه محلی برای عرضه تازه‌ترین دستاورد‌های دانشمندان و متخصصان جوان ایرانی در صنعت هوافضا است.

خواجه فرد به ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه ماکس برای نمایش بخشی از توانمندی‌های صنعت هوایی ایران اشاره و تاکید کرد:

با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ضد کشورمان، با تلاش متخصصان ایرانی حوزه فناوری و صنعت هوایی کشورمان به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده و استقبال بازدید کنندگان خارجی از غرفه جمهوری اسلامی ایران به وضوح بیانگر عرضه محصولات قابل رقابت با کشور‌های صاحب تکنولوژی‌های روز دنیاست.

این نمایشگاه معتبر بین‌المللی از روز سه‌شنبه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شده و به مدت ۵ روز در منطقه ژوکوفسکی در حومه مسکو ادامه خواهد یافت.

روسیه و کشور‌های صاحب فناوری‌های نو در عرصه هوافضا، جدیدترین هواپیما‌های مسافربری و باری، بالگرد‌های تهاجمی و امدادی، هواپیما‌های جنگنده و بمب افکن، انواع پهپاد‌های رزمی و شناسایی و نیز هواپیما‌های راهبردی خود را به نمایش می‌گذارند.

رونمایی از جنگنده بمب‌افکن پیشرفته روسیه، محصول تازه شرکت دولتی «روس‌تک» با حضور رئیس جمهور روسیه و جمعی از مقامات بلندپایه نظامی کشور‌های شرکت کننده، بخشی از برنامه روز نخست این نمایشگاه بود.

این جنگنده تک موتوره پیشرفته نسل پنجم، محصول شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه، با قابلیت پرواز با سرعت مافوق صوت به شمار می‌رود که به سختی توسط رادار‌ها قابل شناسایی است.

علاوه بر جنگنده سوخوی، که رقیبی پرقدرت برای جنگنده اف-۳۵ آمریکایی است، چند هواپبمای جدید ترابری و مسافربری، از جمله هواپیما‌های جدید سوپرجت با موتور و بدنه تمام روسی، هواپیمای ایلیوشین و چندین نوع بالگرد امدادی، ترابری، تهاجمی و نیز بالگرد بدون سرنشین روسی همزمان با انواعی از پهپاد‌های پیشرفته در این نمایشگاه رونمایی شد.

رئیس جمهور روسیه در مراسم گشایش نمایشگاه هوایی ماکس با بیان اینکه آینده صنعت هوانوردی در جهان متعلق به هواپیما‌های بدون سرنشین و استفاده از هوش مصنوعی است، افزود: روسیه دارای توانمندی و ظرفیت بزرگی در صنایع هوایی است و این صنعت بطور مداوم در کشور ما به سوی پیشرفت‌های روزافزون گام برمی‌دارد.

پوتین به رونمایی از جنگنده نسل پنجم سوخو اشاره کرد و گفت: محصولات جدید هوایی روسیه از جمله جنگنده سوخو، هواپیما‌های ترابری و مسافربری «ایلیوشین»، «سوپرجت» با موتور و بدنه تمام روسی، انواع بالگرد‌های امدادی و ترابری و نیز پهپاد‌های تهاجمی و شناسایی روسی، بیانگر پیشرفت ما در این صنعت است.

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه هوایی ماکس، روسیه با آزمایش موفق سامانه پدافند موشکی اس-۵۰۰، آمادگی مسکو برای مقابله با تهدیدات آمریکا و غرب را به رخ کشاند.

نمایشگاه هوایی ماکس روسیه از سال ۱۹۹۲ میلادی به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و علاوه بر نمایش محصولات هوا فضا، محلی برای تبادل تجربیات طراحان و سازندگان محصولات صنایع هوایی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *