موبایل: ۰۹۱۲۲۱۸۳۶۵۳

۸:۰۰ الی ۲۲:۰۰

info@pazirik.org

لیست اقلام صادراتی به روسیه

شرکت راشا کستر پازیریک

راهنمای مطالعه

تا جایی که در تاریخ نوشته شده‌است؛ کشور روسیه همواره یکی از کشورهای تاثیرگذار در سیاست و مخصوصا اقتصاد جهان بوده و هست. از آن جایی که روسیه؛ یکی از اعضای اصلی اتحادیه اورآسیا است، دارای امتیازات بسیاری برای تجارت با دیگر کشورها است. اورآسیا چیست؟ اورآسیا یک سازمان منطقه‌ای نوبنیاد است که کشورها می‌توانند در فضای آن؛ منطقه آزاد تجاری برای تجارت آزاد کالا، خدمات، سرمایه و تجارت را ایجاد کنند. پنج کشور؛ روسیه، قزاقزستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس اعضا تشکیل‌دهنده اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. خوشبختانه علاوه بر قواعدی که بین اعضای اوراسیا توافق شده‌است؛ با کشورهای دیگر آسیایی همانند، ایران، ترکیه، ویتنام و سنگاپور نیز موافق‌نامه تجارت آزاد منعقد شده‌است. اورآسیا در واقع همانند یک دروازه ورود ایران به تجارت جهانی است و سبب شده‌است بازرگانان ایرانی از تسهیل بیشتری برای صادرات محصولات به این کشورها و البته روسیه برخوردار باشند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با لیست اقلام صادراتی به روسیه در سال 2021 بیشتر آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله درباره لیست اقلام صادراتی روسیه در سال 2021 خواهید خواند

  • آشنایی با اقلام صادراتی به کشور روسیه
  • صادرات محصولات کشاورزی و صیفی‌جات به روسیه
  • صادرات میوه وتره‌بار به روسیه
  • صادرات خشکبار به روسیه
  • صادرات گل به روسیه
  • صادرات مرکبات به روسیه
  • صادرات شوید به روسیه
  • صادرات میوه خشک به روسیه

 

 

لیست اقلام صادراتی روسیه
لیست اقلام صادراتی روسیه

 

آشنایی با اقلام صادراتی به کشور روسیه

کشور روسیه؛ یک کشور صنعتی است که دارای فرهنگی مصرفی می‌باشد و بیشترین کالاهای پرمصرف در این کشور وارداتی هستند. محصولات زیادی در سال‌های اخیر به این کشور صادر شده‌است و ایران سهم بزرگی در بازارهای روسیه و جایگاه ویژ‌ه‌ای در محصولات کشاورزی و موادغذایی این کشور داشته‌است. اما ایران چه محصولاتی را به این کشور صادر می‌کند؟ جالب است بدانید که 70 درصد از کالاهای صادراتی ایران به کشور روسیه موادغذایی است. چرا که این کشور دارای آب‌وهوای سردی است و قادر به تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نیست. در واقع شرایط نامطلبوب و نامساعد هوایی روسیه؛ امکان رویش هر گیاهی را در این کشور میسر نمی‌سازد. محصولات کشاورزی و مواد غذایی همانند؛ خیار، بادام، پسته، انگور، رب‌گوجه‌فرنگی، کلم، آبمیوه، زعفران، کشمش، ماهی، خرما، کنستانتره سبزیجات و بسیاری از میوه‌های تازه در مجموع 90 درصد صادرات ایران به روسیه را تشکیل می‌دهند. با این وجود میوه، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، پسته و انگور خشک، گیاهان دارویی و ادویه‌جات از مهم‌ترین اقلام صادراتی هستند که در سال 2021به روسیه صادر شده‌اند.

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

کشور روسیه؛ به دلیل داشتن شرایط نامساعد هوایی، امکان کاشت محصولات کشاورزی متنوع را ندارد. این کشور یک پایه ثابت برای خرید محصولات کشاورزی و صیفی‌جات از ایران است. در ادامه با برخی از این محصولات بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیب‌زمینی؛ یکی از تولیدات بسیار مرغوب ایرانی‌ها در زمینه صیفی‌جات است که سالانه مقادیر زیادی از آن به کشور روسیه صادر می‌شود. صادرات سیب‌زمینی به روسیه؛ بیشتر در فصل‌های پاییز و زمستان انجام می‌شود و به جرات می‌توان گفت که بازار صادرات سیب‌زمینی ایرانی به این کشور بسیار فعال است. پیاز؛ از دیگر محصولات مرغوبی است که به این کشور صادر می‌شود و خوشبختانه در چند سال اخیر از رشد قابل توجهی نیز برخوردار بوده‌است. سیر نیز از دیگر محصولات مهم صادراتی به کشور روسیه است که البته در این زمینه یک رقیب سرسخت همچون چین را پیش‌رو دارد. با این وجود سیر همدان؛ از کیفیت بالایی برخوردار است و توانسته است جایگاه مناسبی را در بازار‌های روسیه از آن خود کند.

گوجه‌فرنگی؛ نیز همانند دیگر محصولات صیفی در ایران؛ از کیفیت بالایی برخوردار است و زمینه مناسبی برای کشت آن در کشور وجود دارد. سالانه مقدار قابل توجهی گوجه‌فرنگی؛ به روسیه صادر می‌شود که به دو صورت تازه و خشک این کار انجام می‌شود و نسبت به دیگر محصولات کشاورزی هزینه کمتری برای صادر کردن دارد.

سبزیجاتی مانند کرفس و شوید از دیگر محصولات کشاورزی هستند که به روسیه صادر می‌شوند. در حقیقت این سبزیجات از مهم‌ترین کالاها در صادرات سبزیجات به روسیه هستند. برای این‌که شوید به صورت تازه به بازارهای روسیه برسد، معمولا به صورت هوایی صادر می‌شود تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.

صادرات میوه وتره‌بار به روسیه

تابستان؛ یکی از آن فصل‌هایی است که کشور روسیه شروع به خریداری میوه و تره‌بار از کشورهای منطقه علی‌الخصوص ایران می‌کند. انگور یکی از اقلام صادراتی به کشور روسیه است که دارای ارزش زیادی در میان صادرکنندگان ایرانی است. استان‌های شمال غربی؛ بیشترین تولید انگور در ایران را دارند و دارای محصولات باکیفیتی در این زمینه هستند. فصل پاییز؛ فصلی برای اوج صادرات انگور به کشور روسیه است، بنابراین انواع انگور در نایلون‌های نانو یک و یا دو کیلوگرمی بسته‌بندی شده و در سردخانه نگهداری می‌شوند تا بتوانند در این فصل مورد استفاده روس‌ها قرار بگیرند. کشورهای چین و ترکیه؛ دو رقیب سرسخت برای صادرات انگور به روسیه هستند، اما خوشبختانه کیفیت انگور ایرانی حرف اول را در جهان می‌زند.

 

لیست اقلام صادراتی به روسیه
لیست اقلام صادراتی به روسیه

 

صادرات خشکبار به روسیه:

بازار صادرات خشکبار؛ یکی از آن بازارهای بسیار داغ صادرات است!پسته، کشمش، خرما و زعفران از کالاهای ایرانی هستند که بیشترین سهم را در بازار جهانی و بازار روسیه از آن خود کرده‌اند. با این وجود پسته ایرانی؛ یکی از مهم‌ترین محصولات خشکبار است که در بازار روسیه طرفدارن بسیاری دارد. وضعیت صادرات خشکبار به روسیه؛ نسبت به صادرات میوه و تره‌بار به این کشور از وضعیت بهتری برخوردار است. جالب است بدانید که نیمی از خشکبار موجود در کشور روسیه ؛ از طریق صادرات از کشورهای دیگر خصوصا ایران انجام می‌شود. زعفران؛ از آن دسته کالاهای صادراتی ایران است که نه تنها در روسیه بلکه در جهان نیز؛ به عنوان یک مواد غذایی شناخته‌شده و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اغراق نباشد که زعفران را یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران بدانیم. خوشبختانه صادرات زعفران به روسیه؛ سودآوری بالایی دارد و سالانه حجم زیادی از آن به این کشور صادر می‌شود. صادرات خشکبار به روسیه به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود! این اقلام یا به صورت فله و یا در بسته‌بندی‌های کوچکتر وارد بازارهای روسیه می‌شوند.

صادرات گل به روسیه:

مفتخریم بگوییم که ایران؛ پتانسیل بالایی در تولید گل دارد. گل‌های شاخه‌بریده و گل رز؛ از نمونه گل‌هایی هستند که به کشور روسیه صادر می‌شوند. تهران، اصفهان و محلات در استان مرکزی بخش عمده صادرات گل شاخه بریده را به روسیه تامین می‌کنند. شهرستان محلات که آن را هلند ایران و شهر گل‌ها می‌نامند؛ مرکز توزیع گل رز به بازارهای داخلی و خارجی است. با گل‌های شاخه بریده آشنایی دارید؟ گل شاخه‌بریده؛ گل‌ها یا غنچه‌هایی هستند که از گیاه بوجود آوردنده‌اشان جدا شده‌اند و معمولا از آن‌ها برای تزیین خانگی استفاده می‌شود. این گل‌ها؛ طول عمر محدودی دارند و باید در گلدان و سایه از آن‌ها نگهداری کرد. گل رز؛ یکی دیگر از گل‌هایی است که به کشور روسیه صادر می‌شود. گل رز؛ یکی از زیباترین گل‌ها است که انواع مختلفی دارد و به دلیل تنوع و رنگارنگ بودن مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته‌است. خبر خوب آن است که در ایران؛ تولید‌ی‌های مختلفی وجود دارند که انواع گل رز را پرورش داده و روانه بازار می‌کنند. اما علاوه بر عرضه این محصول در بازارهای داخلی؛ چند سالی است که تولیدی‌ها گل رز را به کشورهای مختلفی از جمله روسیه صادر می‌کنند. شرایط بد اقلیمی در کشور پهناور روسیه سبب شده‌است که گل رز در آن رشد نکند و ایران نزدیک‌ترین کشور به روسیه است که دارای گل‌های رز زیبایی است. صادر شدن گل رز در ایران؛ با هواپیما انجام می‌شود، چرا که این گل‌ها بسیار حساس بوده و باید در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند. همان‌طور که می‌دانید گل رز رنگ‌های بسیاری دارد. رز آبی، رز قرمز، رز زرد، رز آتشی و رز سفید برخی از رز‌هایی هستند که به کشور روسیه صادر می‌شوند.

صادرات مرکبات به روسیه:

همان‌طور که در بخش بالایی مقاله ذکر شد؛ به دلیل آب‌وهوای سردی که کشور روسیه دارد، امکان تولید برخی از محصولات کشاورزی در این کشور وجود ندارد. برای پاسخگویی به نیاز مردم روسیه؛ سالانه قسمت قابل توجهی مرکبات به این کشور فرستاده می‌شود. متاسفانه با این که ایران؛ زمینه‌ی بسیار خوبی برای تولید و البته صادرات مرکبات دارد، اما عملکرد ضعیفی در این مورد داشته است و باید دست به انجام عملکردهای بهتری برای صادر کردن مرکبات داشته باشد. پرتقال؛ از دیگر میوه‌هایی است که به کشور روسیه صادر می‌شود و تقریبا یک تجارت پرسود برای بازرگانان ایرانی به شمار می‌آید. کیفیت بالای پرتقال و البته کشت انوع پرتقال در مناطق شمالی کشور سبب شده‌است؛ این محصول بتواند به خوبی بازارهای روسیه را قبضه کند. پرتقال والنسیا و پرتقال تامسون به همراه نارنگی از اقلام صادراتی هستند که جایگاه مناسبی را در بازار روسیه به خود اختصاص داده‌اند.

صادرات شوید به روسیه:

روسیه؛ پهناورترین کشور دنیا در شمال اورآسیا یعنی در آسیای شمالی و اروپای شرقی است. این کشور با داشتن جاذبه‌های بسیار می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگاه دارد. با این وجود در کنار تمامی آیتم‌های مثبتی که روسیه دارد؛ بهتر است بدانید که این کشور در نقطه سرد زمین قرار گرفته‌است و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان سبزیجات در جهان است. ایران که محصولات متنوعی را به این کشور صادر می‌کنند؛ سبزیجات را نیز از قلم نینداخته است و انواع مختلف سبزی‌جات و صیفی‌جات را از جمله شوید، جعفری و گشنیز را به این کشور صادر می‌کند. شوید به صورت خشک و با کیفیت‌های مختلف توسط تولید‌کنندگان سبزی آماده شده و روانه بازارهای روسیه می‌شود. خوشبختانه شوید؛ در بازارهای روسیه از تقاضای زیادی برخوردار است و به راحتی به فروش می‌رسد.

 

لیست اقلام صادراتی روسیه
لیست اقلام صادراتی روسیه

 

صادرات میوه خشک به روسیه:

تجارت میوه خشک یک صنعت نوپاست؛ و چند سالی است که به سبد صادراتی ایران اضافه شده‌است. صادرات میوه خشک برای کشورهایی که اقلیم آب‌وهوایی مساعدی دارند بیشتر صورت می‌گیرد و ایران یکی از آن کشورهایی است که نامی شناخته شده در صادرات میوه خشک در جهان دارد. در چند سال اخیر صادرات میوه خشک به کشورهای روسیه و افغانستان افزایش چشم‌گیری داشته است. کشور روسیه؛ یکی از آن مشتری‌های همیشگی برای خرید بهترین نوع میوه‌های خشک ایران است. خرمالو، کیوی خشک، هلو خشک، توت خشک، برگه زردآلو، انجیر خشک، انواع آلو خشک، انوع خرما خشک، موز، پرتقال، نارنگی و… از میوه‌های خشکی هستند که به کشور روسیه صادر می‌شوند.

سخن آخر: شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا باید محصولات خود را به کشور روسیه صادر کنیم؟ ابتدا این‌که روسیه در همسایگی کشورمان ایران قرار گرفته‌است و پهناورترین کشور در جهان است. همین امر سبب شده که روسیه جمعیت زیادی داشته باشد و رشد اقتصادی در آن نیز بسیار چشم‌گیر باشد. این کشور؛ ششمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و فرصت‌های فراوان تجاری را برای کشورهای همسایه ایجاد کرده‌است. همین امروز دست به کار شوید و محصولات خود را به روسیه صادر کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *